Sztuczna inteligencja pomaga amerykańskim policjantom ścigać przestępców na drogach
Sztuczna inteligencja pomaga amerykańskim policjantom szukać "podejrzanych" wzorców ruchu, przekopując się przez bazy danych tablic rejestracyjnych z miliardami rekordów. Sprawa dotycząca handlu narkotykami w Nowym Jorku ujawniła - i podważyła - jedno z największych dotychczasowych wdrożeń tej kontrowersyjnej technologii.
Jak donosi Forbes, w marcu 2022 roku David Zayas jechał autostradą Hutchinson River Parkway w Scarsdale. Jego samochód, szary Chevrolet, nie wyróżniał się niczym szczególnym, podobnie jak jego prędkość. Ale dla Departamentu Policji Hrabstwa Westchester samochód był powodem do niepokoju, a Zayas potencjalnym przestępcą; jego potężne nowe narzędzie sztucznej inteligencji zidentyfikowało zachowanie pojazdu jako podejrzane.
Przeszukując bazę danych zawierającą 1,6 miliarda rekordów tablic rejestracyjnych zebranych w ciągu ostatnich dwóch lat z lokalizacji w całym stanie Nowy Jork, sztuczna inteligencja ustaliła, że samochód Zayasa był w podróży typowej dla handlarza narkotyków. Według prokuratury Departamentu Sprawiedliwości, w okresie od października 2020 r. do sierpnia 2021 r. odbył on dziewięć podróży z Massachusetts do różnych części Nowego Jorku, podążając trasami, o których wiadomo, że są używane przez handlarzy narkotyków podczas wyraźnie krótkich pobytów. Tak więc 10 marca ubiegłego roku policja Westchester zatrzymała go i przeszukała jego samochód, znajdując w środku 112 gramów cracku, półautomatyczny pistolet i 34 000 dolarów w gotówce, zgodnie z dokumentami sądowymi. Rok później Zayas przyznał się do zarzutu handlu narkotykami.
Nieopisana wcześniej sprawa pokazuje ewolucję policji opartej na sztucznej inteligencji i zwiastunem kwestii konstytucyjnych, które nieuchronnie będą jej towarzyszyć. Zazwyczaj technologia automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ALPR) jest wykorzystywana do wyszukiwania tablic powiązanych z określonymi przestępstwami. Ale w tym przypadku została ona wykorzystana do zbadania wzorców jazdy każdego, kto minął jedną z 480 kamer hrabstwa Westchester w ciągu dwóch lat. Adwokat Zayasa, Ben Gold, zakwestionował dowody zebrane przez sztuczną inteligencję przeciwko jego klientowi, potępiając je jako "niebezpieczne nadzór".
Źródło: Forbes