Badanie: Sztuczna inteligencja wykazuje większą empatię niż lekarze

0
0
1
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja / Pixabay

Nowe badanie wykazało, że chatboty są równie dokładne i znacznie bardziej empatyczne niż lekarze w odpowiadaniu na podstawowe pytania pacjentów.

Na pewnym poziomie nie jest to zaskakujące. Wszyscy mieliśmy do czynienia z lekarzami, którzy jedynie wpisywali dane do komputera, lub otrzymywaliśmy tylko puste spojrzenie lub receptę, a nie współczucie.

To nie zawsze ich wina. Lekarze i pielęgniarki są coraz bardziej zajęci, zastępując kolegów, którzy opuścili praktykę lub zawód, obciążeni godzinami papierkowej roboty i oczekuje się, że będą przyjmować średnio nawet kilkadziesiąt pacjentów dziennie.

Nic więc dziwnego, że chatboty - programy komputerowe zaprojektowane do symulowania rozmów w świecie rzeczywistym - wydają się bardziej ludzkie niż ludzie.

"Maszyny mogą przekazać wiele przydatnych informacji znacznie szybciej niż lekarz może pisać lub mówić" - powiedział dr Eric Topol, kardiolog oraz dyrektor i założyciel Scripps Research Translational Institute w La Jolla w Kalifornii. Nie brał on udziału w badaniu.

Dr Davey Smith, który kierował nowymi badaniami, powiedział, że nie postrzega chatbotów jako zastępstwa dla lekarzy, ale raczej jako sposób na złagodzenie presji związanej z pracą. Wyobraża sobie, że będą one wykorzystywane do udzielania pacjentom odpowiedzi, które następnie zostaną sprawdzone przez lekarza, aby upewnić się, że są odpowiednie.

"Chciałbym, abyśmy najpierw przyjęli te narzędzia i dowiedzieli się, w jaki sposób mogą one ułatwić i usprawnić naszą pracę oraz poprawić opiekę nad pacjentami" - powiedział Smith, szef wydziału chorób zakaźnych na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego. "Zamiast próbować z tym walczyć, myślę, że może to naprawdę pomóc".

W nowym badaniu Smith i jego koledzy wzięli pod uwagę 195 pytań pacjentów zadanych na stronie Reddit w październiku 2022 roku i porównali odpowiedzi lekarzy na stronie z tymi udzielonymi później przez chatbota. Oryginalne pytanie oraz anonimowe i losowo uporządkowane odpowiedzi lekarzy i chatbota zostały ocenione w trzech egzemplarzach przez zespół licencjonowanych pracowników służby zdrowia.

Okazało się, że odpowiedzi udzielane przez chatbota były dłuższe niż te udzielane przez lekarzy - średnio 211 słów w porównaniu do zaledwie 52 od lekarzy.

Oceniający preferowali odpowiedzi chatbota w 79% przypadków i prawie 10 razy częściej oceniali odpowiedzi chatbota jako "empatyczne" lub "bardzo empatyczne" niż odpowiedzi lekarzy.

Smith powiedział, że był "ogromnie zaskoczony" własnymi odkryciami.

Źródło: eu.usatoday.com

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną