Synod o synodalności: Teolog wskazuje na „dynamiczną” tradycję Soboru Watykańskiego II

0
0
0
Watykan
Watykan / Pixabay

Dyskusja na temat tradycji prowadzona przez Sobór Watykański II jest autorytetem dla dzisiejszych refleksji Synodu na temat Synodalności, powiedział delegatom teolog i australijski ksiądz katolicki, gdy w poniedziałek rozpoczął się ostatni tydzień zgromadzenia.

„Słuchając Was przez te trzy tygodnie, odniosłem wrażenie, że niektórzy z Was zmagają się z pojęciem tradycji w świetle waszego umiłowania prawdy” – powiedział ojciec Ormond Rush.

Tradycja „była głównym punktem dyskusji na Soborze Watykańskim II” – dodał. „Ich odpowiedzi są dla nas autorytetem, dzięki któremu możemy kierować naszymi refleksjami na temat problemów, przed którymi stoimy dzisiaj”.

Rush przemawiał do członków synodu i papieża Franciszka 2 października br. 23, zanim zapoznają się z projektem dokumentu podsumowującego ich rozmowy z ostatnich trzech tygodni. Zgromadzenie będzie głosować za przyjęciem dokumentu w sobotę, na krótko przed jego publikacją.

Mówiąc o rozeznaniu, teolog powiedział delegatom synodu, że powinni starać się patrzeć oczami Jezusa. Ostrzegł ich także przed „pułapkami”, w które można ich „wciągnąć w sposoby myślenia, które nie są «od Boga»”.

„Pułapki te mogą polegać na zakotwiczeniu wyłącznie w przeszłości lub wyłącznie w teraźniejszości, albo na braku otwarcia na przyszłą pełnię Bożej prawdy, do której Duch Prawdy prowadzi Kościół” – stwierdził. „Rozeznanie różnicy między możliwościami a pułapkami jest zadaniem wszystkich wiernych – świeckich, biskupów i teologów – wszystkich”.

Rush mówił o napięciu podczas Soboru Watykańskiego II, związanym z dwoma podejściami do tradycji. Benedykt XVI, ówczesny ojciec Joseph Ratzinger, był konsultantem teologicznym przy Soborze Watykańskim II. Pisał o „statycznym” rozumieniu tradycji i „dynamicznym” rozumieniu – stwierdził Rush.

„To pierwsze jest legalistyczne, propozycjonalne i ahistoryczne (tj. istotne dla wszystkich czasów i miejsc); ta ostatnia ma charakter personalistyczny, sakramentalny i zakorzeniony w historii, dlatego należy ją interpretować ze świadomością historyczną” – opisał teolog. „To pierwsze skupia się na przeszłości, drugie na widzeniu, jak przeszłość realizuje się w teraźniejszości, a jednocześnie jest otwarta na przyszłość, która jeszcze nie została ujawniona”.

Rush zacytował paragraf 8 Dei Verbum, konstytucję dogmatyczną Soboru Watykańskiego II o Bożym objawieniu oraz rozwój tradycji Kościoła przez Apostołów przy pomocy Ducha Świętego: „Następuje wzrost wglądu w rzeczywistości i słowa, które są przekazane.”

„A [Konstytucja dogmatyczna] dalej” – stwierdził – „mówi o trzech wzajemnie powiązanych drogach, poprzez które Duch Święty kieruje rozwojem tradycji apostolskiej: praca teologów, przeżycie wiernych i nadzór nad nauczyciel Brzmi jak Kościół synodalny, prawda?”

Inny teolog synodalny, ojciec Dario Vitali, również przemawiał do Synodu ds. Synodalności na temat potrzeby wnoszenia w Kościele synodalnym wkładu w postaci przeżytego doświadczenia katolików, Magisterium i teologów. W zeszłym tygodniu Vitali powiedział, że „możliwość rozwinięcia stylu i synodalnej formy Kościoła zależy od cnotliwego koła sensu fidei [zmysłu wiary], Magisterium i teologii”.

Rush nazwał synod „dialogiem z Bogiem” i powiedział delegatom, że w ostatecznym dokumencie podsumowującym, który omówią w tym tygodniu, „Bóg czeka” na ich odpowiedź.


 

 

Źródło: CatholicAgencyNews

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną