Niedziela Trójcy Świętej - najważniejsze fakty

0
0
1
Ikona Trójcy Świętej według Rublowa
Ikona Trójcy Świętej według Rublowa / Autorstwa Eloquence - Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=158610

W teologii katolickiej wierzymy, że osoby Trójcy Przenajświętszej, istniejące w wewnętrznym życiu Boga, są naprawdę odrębne relacyjnie, ale nie pod względem istoty lub natury. Każda z trzech osób w Bóstwie posiada tę samą wieczną i nieskończoną boską naturę; są więc jednym, prawdziwym Bogiem w istocie lub naturze, a nie "trzema Bogami". Jednak są one naprawdę różne w swoich wzajemnych relacjach.

Aby zrozumieć koncepcję osoby w Bogu, musimy zrozumieć jej fundament w procesach i relacjach w wewnętrznym życiu Boga. Sobór Florencki (1338-1445) może nam w tym pomóc.

Definicje soborowe dotyczące Trójcy Świętej nauczał, że w Bogu jest jedna natura, trzy osoby i cztery relacje, które tworzą Najświętszą Trójcę. Syn "pochodzi" od Ojca, a Duch Święty "pochodzi od Ojca i Syna". Są to dwa procesy w Bogu. Są one podstawą czterech relacji, które tworzą trzy osoby w Bogu. Są to cztery wieczne relacje w Bogu:

    Ojciec aktywnie i wiecznie rodzi Syna, stanowiąc osobę Boga Ojca.
    Syn jest biernie zrodzony z Ojca, co stanowi osobę Syna.
    Ojciec i Syn aktywnie rodzą Ducha Świętego w jedynej relacji w wewnętrznym życiu Boga, który nie stanowi osoby. Nie czyni tego, ponieważ Ojciec i Syn są już ukonstytuowani jako osoby w odniesieniu do siebie nawzajem w dwóch pierwszych relacjach. Dlatego właśnie KKK 240 naucza: "[Druga Osoba Trójcy Przenajświętszej] jest Synem tylko w relacji do swego Ojca".
    Duch Święty jest biernie zrodzony przez Ojca i Syna, stanowiąc osobę Ducha Świętego.

Źródło: media

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną