Polska zapłaci kary za złamanie unijnego prawa dotyczącego finansowania mediów?

0
0
0
/

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Instytut Sobieskiego, Fundacja Republikańska, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenie Libertariańskie oraz Fundacja Wolności i Przedsiębiorczości nie pozostawiły przysłowiowej "suchej nitki" na zaproponowanej przez rząd "koncepcji zasad finansowania mediów publicznych".

 

W ocenie wyżej wymienionych instytucji "zaproponowane zmiany w tym przedmiocie są niecelowe i nieuzasadnione", ponieważ, jak argumentują, "koncepcja zasad finansowania mediów publicznych przewiduje wprowadzenie przymusowej daniny publicznej, której nie można na pewno nazwać abonamentem, ponieważ abonament z założenia winien być płacony dobrowolnie". "Danina publiczna, egzekwowana na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, czy też na podstawie przepisów, które zostaną stworzone na nowo, za używanie telewizora lub radio, jest bezpodstawna" czytamy w dokumencie.

 

Podkreślenia - zdaniem ekspertów - wymaga fakt, iż przepisy dotyczące powyższej kwestii są wyjątkowo zawiłe i niejasne. "Przewidywana według nowej koncepcji opłata nie jest de facto pobierana tylko za używanie telewizora czy radio, ale także za możliwość realizacji tzw. „misji publicznej”, czyli za uprawnienie do odbioru państwowych programów radiowych i telewizyjnych" zauważają.

 

W nowej „Koncepcji zasad finansowania mediów publicznych” wątpliwości budzi przede wszystkim wprowadzenie różnych stawek opłaty audiowizualnej w zależności od rozmiarów prowadzonej działalności gospodarczej.

 

Zaproponowany podział - przekonują - odnoszący się do wielkości przedsiębiorstwa diametralnie różni się od wytycznych zawartych w rozporządzeniach Unii Europejskiej oraz Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 roku. "Powyższe dotyczy w szczególności definicji micro przedsiębiorców. Do takich rozbieżności w przepisach prawa, w żadnym wypadku nie można dopuścić" stwierdzają.

 

"Tym samym, w opinii podpisanych organizacji nie jest zasadne wprowadzanie nowych regulacji, które będą nakładać kolejne podatki na obywateli, w tym także na przedsiębiorców, a przede wszystkim nie jest możliwe wprowadzenie tych zmian w zaproponowanej formie. Wraz z rozwojem przedsiębiorczości i realizacją zasad wolnego rynku, w Polsce jest możliwość wykupienia abonamentu telewizji kablowej lub cyfrowej, natomiast nowa opłata abonamentowa czy audiowizualna, powinna być wyłącznie płacona dobrowolnie przez tych obywateli, którzy zadeklarują chęć wsparcia tzw. „misji publicznej”" piszą w uzasadnieniu.

 

Nowa „Koncepcja zasad finansowania mediów publicznych” ma na celu wprowadzenie przepisów, które zastąpią obecnie obowiązującą opłatę abonamentową za posiadanie odbiorników radiowych i telewizyjnych uregulowaną w ustawie z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych.

 

Julia Nowicka


© WSZYSTKIE PRAWA DO TEKSTU ZASTRZEŻONE. Możesz udostępniać tekst w serwisach społecznościowych, ale zabronione jest kopiowanie tekstu w części lub całości przez inne redakcje i serwisy internetowe bez zgody redakcji pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Źródło: prawy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną