Władze w interesie międzynarodowych korporacji nie chronią społeczeństwa przed skutkami konsumpcji niezdrowej żywności. W naszym kraju polscy rolnicy produkujący zgodnie z wyśrubowanymi eko normami zdrową żywność i pomimo to bankrutują, bo handel zmonopolizowany przez zagraniczne korporacje woli sprzedawać Polakom drogą i toksyczną żywność za granicą – do Polski można sprowadzać żywność produkowaną w krajach pochodzenia poniżej norm wyznaczonych dla producentów w Polsce (co jest ewidentnym działaniem na szkodę polskich rolników i konsumentów), pięć różnych inspekcji, zamiast dbać o interes konsumentów, wykazuje, w opinii wielu, bezczynność.

 

W takiej sytuacji, gdy nie możemy liczyć ani na państwo, ani na korporacje, które zmonopolizowały handel żywnością, musimy sami dbać o swoje zdrowie, będąc świadomymi konsumentami. Pomoże nam w tym, wydana przez wydawnictwo Jedność 448 stronicowa praca „Zdrowie zaczyna się na talerzu. 200 najzdrowszych pokarmów".
 

Publikacja autorstwa Jeana-Marii Delecroixa przybliża czytelnikom wiedzę o 200 produktach, które codziennie konsumujemy oraz o tych, które powinny częściej gościć na naszych talerzach, wartościach odżywczych i leczniczych poszczególnych pokarmów. Publikacja zawiera też informacje o wartości kalorycznej, zawartości tłuszczów, białek, cukrów i węglowodanów.

 

Publikacja wydana przez Jedność pozwala komponować potrawy w optymalny sposób, uczy właściwego przechowywania produktów i dokonywania zakupów świeżych produktów najwyższej jakości.
 

Jak zapewnia wydawca „w szybkim odnalezieniu potrzebnych informacji pomaga wygodne uporządkowanie produktów w większych grupach, takich jak produkty mleczne, mięso i jajka czy rośliny przyprawowe, a także szczegółowy indeks. Trudniejsze terminy pojawiające się w tekście zostały objaśnione w słowniku na końcu książki".

 

W rozdziale poświęconym produktom mlecznym opisane są: sery, jogurt, masło. W rozdziale poświęconym tłuszczom można znaleźć informacje o olejach" arachidowym, z orzeszków ziemnych, arganowym, lnianym, rzepakowym, słonecznikowym, sojowym, z czarnuszki, z konopi, z pestek porzeczki, wątroby dorsza, i o oliwie. W trzeci rozdziale opisane są ryby. W piątym mięsa i jajka. W szóstym pokarmy skrobiowe (bób, chleby, ciecierzyca, fasole, groch, kasze, kukurydza, ryż, soczewica, tofu, ziemniaki i ziarna). W rozdziale poświęconym jarzynom opisane są: bakłażany, boczniak, brokuły, buraki, cebula, cukinia, cykoria, czosnek, dynia, groszek, kapusta, karczoch, koper, marchewka, ogórek, papryki, pietruszka, por, pomidor, por, rzeżucha, rzepa, rzodkiew, sałata, seler, szarotka, szpinak.

 

W rozdziale poświęconym owocom opisane są takie owoce jak: ananas, arbuz, awokado, banana, borówka, brzoskwinia, cytryna, czarna porzeczka, czereśnia, daktyl, figa, granat, grejpfrut, gruszka, jabłko, jagody, jeżyna, kasztan, kiwi, klementynka, malina, mango, melon, migdał, mirabelka, morela, nektarynka, orzechy, papaja, pomarańcza, rabarbar, śliwka, truskawka, winogrona, żurawina. Rozdział o przyprawach przybliża informacje o: bazylii, cukrze trzcinowym, cynamonie, cząbrze, czekoladzie, imbirze, kminie, kolendrze, kozieradce, kurkumie, liściu laurowym, lucernie, melisie, mięcie, occie, oregano, pieprzu, rozmarynie, soli, syropie klonowym, syropie z agawy, szałwii i tymianku.

 

Publikacja przynosi też informacje o napojach (herbacie, kawie, mleku, sokach jarzynowych i owocowych, winie i wodzie), roślinach leczniczych (aloesie, bzie czarnym, lipie, brzozie, chmielu, dzięgielu, dziurawcu, głogu, lawendzie, łopianie, miłorzębie, ogóreczniku, opuncji, pokrzywie, rumianku, skrzypie, werbenie, wiązie, winorośli i innych).

 

Każdy produkt spożywczy jest opisany ze względu na swoje korzyści zdrowotne i żywieniowe, to jak jest produkowany, jakie ma rodzaje, jak go wybierać w czasie zakupów, jak jeść i przechowywać.


Warto dbać o to, by jeść zdrowo i w pełni korzystać z cudownych smaków zdrowych potraw. Nic nie stoi na przeszkodzie, by połączyć zdrowe odżywianie z jadaniem smacznie, z odkrywaniem nowych inspirujących smaków. Jedzenie może być zdrowe, smaczne i być doskonałym pretekstem do umacniania życia rodzinnego i towarzyskiego.

 

Jan Bodakowski