1. Suplementacja. Warto w porze jesiennej zadbać o dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D3. Dobrze jest ją łączyć z witaminą K2 (będzie lepiej transportowana do kości). Ponadto warto sięgnąć po preparaty wspomagające odporność (czosnek w kapsułkach, witaminę C). Można także zażywać tran bądź omega-3.

2. Sen. Jest niezmiernie istotny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jego brak wpływa na osłabienie koncentracji, wywołuje rozdrażnienie, sprawia, że czujemy się przewlekle zmęczeni.
Warto zadbać o dobry i należycie długi sen – organizm podziękuje nam za to świeżością i dobrym nastrojem.

3. Czekolada. Jesienią warto szczególnie sięgnąć po gorzką czekoladę – naukowcy odkryli w składzie kakaowych ziaren wiele cennych dla zdrowia substancji. Gorzka czekolada m.in. pomaga w myśleniu (zawiera związki pobudzające m.in. pirazynę. Kilka kostek poprawi koncentrację i pamięć); dodaje energii (specjaliści uważają, że ma najlepiej przyswajalne, skoncentrowane źródło energii. Spośród czekolad, gorzka ma najwięcej węglowodanów, magnezu, potasu, żelaza).

4. Nawodnienie. W chłodniejsze dni chce się mniej pić. Zbyt mała ilość płynów w organizmie wpływa na samopoczucie. Jeżeli nie mamy ochoty na wodę, warto wybrać jej zamienniki np. gorącą aromatyczną herbatę.

5. Ubranie. Jesienią ważne jest to jak się ubieramy – najlepiej jest na tzw. cebulkę. Jest to sposób, w którym nie grozi nam przegrzanie (część ubrań można po prostu zdjąć). Najwięcej, bo około 40 proc. ciepła ucieka przez głowę. W chłodne dni nie zapominajmy o czapce!

„Rota”