Początki zakupów online

Sięgając do samych początków, można dowiedzieć się, że za twórcę zakupów online uznawany jest Michael Aldrich, czyli angielski przedsiębiorca i innowator. Dokładnie w 1979 r. wynalazł on najwcześniejszą formę handlu elektronicznego. Dzięki jego zasługom możliwe stało się przetwarzanie transakcji zawieranych online między przedsiębiorcami i konsumentami oraz między samymi firmami. Opracowana przez niego technika jest znana jako e-commerce. Pojawienie się zakupów online ściśle wiąże się także z wynalezieniem pierwszej w historii przeglądarki internetowej. Mowa tutaj o World Wide Web z 1990 r., czyli przeglądarce przygotowanej dla platformy NextStep, które twórcą był Tim Berners Lee. Dużą rolę odegrało pojawienie się Mosaica. Była to pierwsza przeglądarka, która zdobyła popularność wśród większej grupy użytkowników.

Między innymi z myślą o ochronie konsumentów decydujących się na zakupy przez Internet powstał protokół bezpieczeństwa internetowego znany jako SSL (skrót od Secure Sockets Layer). Certyfikat ten okazał się niezwykle ważny dla biznesu online i dzisiaj właściwie nikt nie wyobraża sobie działalności w Internecie bez jego stosowania. Certyfikat SSL znacznie utrudnia, a nawet uniemożliwia przechwycenie poufnych danych, które są przesyłane przez konsumenta na stronę (m.in. informacje o kartach kredytowych).

 

Nowe rozwiązania i rozwój zakupów przez Internet

Przełom w zakresie zakupów online nastąpił w roku 1995, kiedy na rynku zaczęły pojawiać się pierwsze giełdy internetowe. Na początku konsumenci mogli korzystać ze strony Amazon.com, która do dzisiaj cieszy się ogromną popularnością. Jej właściciel, Jeff Bezos, od dłuższego czasu plasuje się na pierwszych miejscach list z najbogatszymi ludźmi świata. Po czasie na rynku pojawiał się eBay.com, wtedy jeszcze znany pod nazwą AuctionWeb.

Punktami, które warto zaznaczyć na osi czasu, jest też moment, w którym PayPal (1998 r.) wprowadził system płatności online. To rozwiązanie szybko odniosło ogromny sukces. W procesie rozwoju zakupów przez Internet znaczącą rolę odegrał też Google, który już w 2000 r. uruchomił Adwords, czyli usługę, dzięki które sprzedawcy po dziś dzień mogą umieszczać swoje reklamy w przeglądarce.

 

Dlaczego warto wybrać zakupy online?

Obecnie zakupy przez Internet są popularne niemal wszędzie i wielu konsumentów wybiera tę drogę nabywania produktów. Od roku 1979, kiedy powstał e-commerce, sporo się zmieniło. Ta branża stale się rozwija, pojawia się coraz więcej sklepów i nowatorskich rozwiązań, które mają ułatwić robienie zakupów. Nabywanie produktów przez Internet ma naprawdę wiele zalet. Wybierając sprawdzone sklepy, ma się zagwarantowane 100% bezpieczeństwo transakcji. Konsumenci mają dostęp do niemal nieograniczonej liczby produktów, a polecenia godnych uwagi sprzętów i nie tylko można znaleźć za darmo np. na stronie najlepszerankingi.pl. Tym samym użytkownik może łatwo sprawdzić, które produkty zdobywają dobre opinie i w ten sposób zmniejszyć czas potrzebny na rozeznanie na rynku. Prawo w Polsce chroni osoby wybierające zakupy online i zapewnia im możliwość zwrotu produktów w ciągu 14 dni od ich zakupu.