Ale to nie było aż tak dużo, jak się obawiał strumieniowy gigant. Zapytany, co mogło powstrzymać dalszy wzrost subskrypcji, dyrektor generalny firmy, Reed Hastings, powiedział: „Gdyby istniała jedna rzecz, moglibyśmy powiedzieć „Stranger Things”.

Nowy sezon hitowego dramatu okazał się fenomenalnym sukcesem i być może pomógł powstrzymać exodus klientów Netflixa. Firma poinformowała o pierwszej utracie abonentów od 2011 r. w kwietniu, po której nastąpiły setki redukcji pracowników i gwałtowny spadek ceny akcji.

Rywale kwestionują jego dominację, a podwyżki cen zbierają żniwo. Straty abonentów zgłoszone we wtorek były największe w historii firmy, przy czym Stany Zjednoczone i Kanada były miejscem największej liczby rezygnacji w kwartale, a następnie Europa.

Guy Bisson, dyrektor wykonawczy Ampere Analysis, powiedział, że „nieuniknione” jest, że Netflix zacznie dostrzegać, jak rozluźnia się jego wpływ na rynek. „Kiedy jesteś liderem, istnieje tylko jeden kierunek, w którym można iść, zwłaszcza gdy pojawia się duża liczba konkurentów, co Netflix widział w ciągu ostatnich kilku lat” – dodał.

To ogromna zmiana dla Netflix, który cieszył się latami pozornie niepowstrzymanego wzrostu, ponieważ zrewolucjonizował sposób, w jaki ludzie na całym świecie konsumują rozrywkę.

Jego pozycja jako globalnego molocha została ugruntowana po wybuchu pandemii w 2020 roku, a ludzie, gdy utknęli w domu z kilkoma innymi opcjami rozrywki, gromadzili się oglądać hity, takie jak Squid Game i The Crown.

Jednak gdy powracają nawyki sprzed pandemii, Netflix ma trudności z przyciągnięciem nowych klientów i utrzymaniem lojalności dotychczasowych członków, zwłaszcza że koszty kryzysu prowadzą do zaciskania pasa.

Firma zmaga się również z ostrą konkurencją ze strony Apple TV, HBO Max, Amazon Prime i Disney+. Posunięcie Netflixa, aby podnieść cenę swojej usługi, również jednak zniechęciło niektórych klientów.