E. Stein: Żadna kobieta nie jest tylko kobietą

0
0
0
https://snl.no/Edith_Stein
https://snl.no/Edith_Stein /

Doktor Edith Stein (1891 – 1942) imię zakonne siostra Teresa Benedykta od Krzyża – święta, męczennica Kościoła katolickiego, patronka Europy, doceniany autorytet w dziedzinie filozofii poświęcała sporo uwagi kwestii powołania kobiety, jej misji w świecie. Edyta od młodych lat, kiedy m.in. pełniła rolę pielęgniarki w ramach wolontariatu podczas I wojny światowej na oddziale zakaźnym ukazała piękno kobiecego serca, hart ducha. Wcielała w życie ideały, które wyznawała. Potrafiła być dla innych bezinteresownym darem. Od czasu nawrócenia była rozmiłowana w Chrystusie Eucharystycznym. Jeden z zakonników w Spirze określił ją mianem Ecclesia Orans – modlący się Kościół. Jako nauczycielka, a następnie docent w Instytucie Pedagogicznym stanowiła przejrzysty wzór postępowania religijnego i moralnego. Wobec uczennic ujawniała cechy duchowej. matki. Miała dla wszystkich krzepiące słowo nawet wtedy, gdy musiała skrytykować, była to krytyka konstruktywna. Mówiono o niej, że jest najmądrzejszą naucz

Warto przywołać choć niektóre z myśli żydowskiej myślicielki na temat kobiet:

 

- Postawę kobiety charakteryzuje ukierunkowanie na życie i osobowość człowieka oraz obejmowania całości: strzec, pielęgnować, zachowywać, karmić i przyczyniać się do wzrostu – to wrodzone jej, autentycznie macierzyńskie pragnienie.

- Dusza kobiety powinna być ojczyzną i ogrodem dla innych dusz, gdzie mogą się one rozwijać.

- Prawdziwym powołaniem kobiety jest takie, w którym w pełni dochodzi do głosu dusza kobieca i które może ją kształtować.

- Innych można prowadzić tylko tą drogą, którą się samemu idzie.

- Co znaczy być powołanym? Oznacza to usłyszeć wyraźnie wezwanie do spełnienia jakiegoś ZADANIA.

 

Macierzyństwo kobieta może realizować nie tylko na płaszczyźnie biologicznej, ale też na płaszczyźnie religijnej, czy duchowej. Być matką – czyli piastować autentyczne człowieczeństwo i strzec go i dopomagać w jego rozwoju. Maryja stanowi według Stein niedościgniony wzorzec kobiety. Maryja jest praobrazem czystej kobiecości, dlatego też naśladowanie Jej musi być celem wychowania i kształcenia dziewcząt. Siostra Teresa Benedykta od Krzyża zanim jeszcze została karmelitanką zagłębiała się w tajemnicę mądrości Krzyża Chrystusa. W nauczaniu i pismach ukazywała transcendentny wymiar osoby ludzkiej. W swoim niedokończonym dziele pt. Wiedza Krzyża objaśnia: wiara stanowi drogę poprzez noc do celu, którym jest zjednoczenie z Bogiem, w niej dokonuje się nowe, bolesne narodzenie ducha i przekształcenie jego przyrodzonego bytu w byt nadprzyrodzony. Dobro, do realizacji którego powołana jest kobieta rodzi się w trudzie i samozaparciu. Istotną rolę w procesie dojrzewania do stawania się darem odgrywa według dr Stein Eucharystia. Kto modli się modlitwą Kościoła w Duchu i Prawdzie, tego całe życie zostaje przez tą modlitwę uformowane – to słowa żydowskiej myślicielki.  Modlitwa jest momentem, w którym Bóg chce napełniać łaską duszę ludzką.  Antropologia Edyty jest mocno przeniknięta teologią. W którymś z listów notuje, że najbardziej pewną drogą do zjednoczenia z Bogiem jest czynienie wszystkiego co w naszej mocy, aby stać się opróżnionym naczyniem na łaskę Bożą. W swoim dziele pt. Twierdza duchowa Stein zaznacza: Rozwój i los człowieka (kobiety) zależy od tego, co zrobi on ze swoją absolutną wolnością, czym ją napełni (…). Czy podłączy się do świata zewętrznego (przedmiotowo-podmiotowego), czy do bytu trzeciego, do królestwa łaski.

Myśl wychowawczą Edith Stein określa się mianem pedagogii świętości. Formacja osoby połączona ze wspólpracą z łaską sprawia, że łaska udoskonala naturę otwierając ją na dążenie w stronę świętości. Inklinacje w stronę prawdy, dobra i piękna są ukryte w każdym. Podążanie za nimi nadaje życiu osoby poczucie sensu i spełnienia. Ponieważ Osoba Trójjedynego Boga jest epifanią Prawdy, Dobra i Piękna, człowiek realizując wartości spotyka Boga samego. Myśl filozoficzna i antropologiczna Stein m. in dotycząca kobiety i jej zadania w świecie jest dziś nadal bardzo aktualna. Pokusa poddania się wpływom filozofii ukazującej rzeczywistość pozbawioną moralnych zasad i zobowiązań skutkuje nie tylko dramatem poczucia aksjologicznej pustki, braku sensu.

 

 

Agata Płatek

Źródło: Agata Płatek

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną