Ponad 10 lat na całym świecie cieszy się wielką popularnością jedna z najprostszych i efektywnych metod trenowania mózgu – neurobik.

Gimnastykę umysłową wynaleźli dwaj Amerykanie – neurobiolog Lawrence Katz i pisarz Manning Rubin. Wyciągnęli oni wnioski ze znanego faktu: jeżeli każdy dzień wykonujemy taką samą czynność, to trudno jest skoncentrować się na czymś nowym – pamięć słabnie i koncentracja pogarsza się. Nasze możliwości umysłowe zmniejszają się, ponieważ między naszymi komórkami nerwowymi mózgu zmniejszają się połączenia.

Przedtem uważano, że komórka nerwowa nie regeneruje się, ale obecnie to twierdzenie jest negowane. Okazuje się, że komórki nerwowe (neurony) – także mózgowe można odbudować w trakcie regularnych treningów umysłowych. Więc do tego został opracowany trening kognitywny – aerobik dla mózgu, czyli neurobik.

Aby trenować mózg i podtrzymywać jego funkcję, to należy go stale zadziwiać i zmuszać do różnych nowych czynności za każdym razem. Właśnie i na tym polega neurobik: złamanie schematów, klisz, zwykłego zaistnienia wydarzeń. Należy wnieść nowości po prostu we wszystko co robicie każdego dnia automatycznie nie zastanawiając się. Właśnie niezwykłość sytuacji pobudza mózg, pamięć i inteligencję.

Robić ćwiczenie, aby polepszyć pamięć i rozwinąć zdolności intelektualne można i trzeba w każdym wieku. Trenować można w każdym okresie czasu i w każdym miejscu: w domu, jadąc do pracy, w czasie przerwy obiadowej, gotując posiłek i nawet w wannie.

 

Zmieniamy półkule

Czyścicie zęby, zapinacie guziki, piszecie na klawiaturze komputera lewą ręką (a jeśli jesteście mańkutem – to prawą).

Mechanizm działania. Aktywizuje się kora prawej półkuli mózgu. To dobrze wpływa na zdolności twórcze i niestandardowe myślenie.

 

Przekształcamy się w nietoperza

Poruszmy się po własnym mieszkaniu z zamkniętymi oczami.

Mechanizm działania. Zaczynają działać sensoryczne strefy mózgowe, które najczęściej mało są czynne lub całkiem nie działają. To jest też dobra gimnastyka dla neuronów w całym mózgu.

"Rodzimy się” od nowa

Nie bójcie się zmieniać swój wizerunek. Nosić nowe niezwykłe ubrania. Wypróbujcie nowy makijaż, eksperymentujcie z kolorem włosów i fryzurą.

Mechanizm działania. Człowiek różnie odbiera siebie zmieniając własne image. Przypomnijcie chociażby „efekt marynarki” dla mężczyzn lub „efekt wysokich obcasów” dla kobiet. Razem z nowymi odczuciami przychodzi nowe myślenie.

 

Zmieniamy koordynaty

Idąc lub jadąc na pracę zmieniajcie i korzystajcie z niezwykłych tras. Niech nawet droga będzie dłuższa. Odwiedzajcie muzea, wystawy, więcej podróżujcie, każdy urlop spędzajcie w innym miejscu.

Mechanizm działania. Rozwija się pamięć przestrzenna. Ostatnie badania wskazały, że nawet w wyniku tego trochę zwiększa się rozmiar hipokampa.

 

Łamiemy rutynę

Częściej zmieniamy wygląd wewnętrzny mieszkania oraz biura. Co tydzień przestawiamy rzeczy na biurku. Odnawiamy obrazek w komputerze i na biurku. Szykujcie w domu nowe potrawy i spróbujcie w restauracjach egzotycznych dań. Eksperymentujcie z wyrobami perfumeryjnymi.

Mechanizm działania. Znacząco aktywizują się narządy zmysłów. Nowinki ożywiają sensoryczne wejścia mózgu, staje się silniejsza pamięć asocjatywna.

 

Uczymy się retoryki

Nawet na banalne pytania typu „jak sprawy?” lub „co nowego?” starajcie się odpowiadać oryginalnie. Nie stosujcie stereotypów, pustych i błahych wypowiedzi. Za każdym razem wymyślajcie nowe odpowiedzi. Zapamiętujcie anegdoty, wymyślajcie nowe żarty i koniecznie podzielcie się ze znajomymi.

Mechanizm działania. Pobudza się lewy płat skroniowy mózgu, obszar Wernicke – odpowiedzialny za rozumienie informacji oraz Broca – odpowiedzialny za mowę.