Wyścigi górskie Formuła 1 w Polsce - rozmawia Jan Bodakowski

 

Jak informuje Wikipedia Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski to „cykl wyścigów samochodowych, organizowanych przez Polski Związek Motorowy na terenie Polski i Słowacji, rozgrywanych na trasach o charakterze krętym i górzystym.


Idea wyścigów jest podobna do rozgrywania odcinków specjalnych w trakcie rajdów samochodowych. Istnieje jednak wiele istotnych różnic. Wyścigi GSMP rozgrywane są w terenach mocno pofałdowanych lub cała trasa prowadzi pod górę, start znajduje się znacznie niżej niż meta (nawet do 100–150 m), trasa wyścigu wiedzie po nawierzchniach asfaltowych, kierowca sam znajduje się w samochodzie podczas podjazdu (bez pilota), samochody są wyposażone w opony typu slick, zawodnicy są podzieleni na klasy według pojemności i stopnia modyfikacji pojazdu.
 

Najmocniejszą grupa jest od jakiegoś czasu grupa E przekształcona z poprzedniej grupy H, gdzie startujący pojazd musi posiadać homologację lub posiadać ją już w przeszłości lecz ją stracić. W grupie E dozwolone są szeroko zakrojone zmiany w samochodzie tj. lekkie elementy nadwozia czy zmiany w jednostce napędowej bolidu.

 

Kierowcy mogą startować również w klasie historycznej (HS) lecz ich samochód musi spełnić odpowiednie warunki.
 

W GSMP często stosuje się zmniejszanie masy pojazdu poprzez wymontowanie siedzeń (pozostaje tylko fotel kierowcy). Wymiana szklanych szyb na poliwęglanowe, zmiana maski i klapy bagażnika z metalowych na wykonane z tworzywa sztucznego. Wymontowanie reflektorów (oświetlenie nie jest wymagane), tapicerki i innych tego typu zbędnych dla kierowcy części".
 

Jak informuje strona PZM organizator wyścigów „Polski Związek Motorowy (PZM) jest polskim związkiem sportowym działającym na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (tj. Dz.U z 2018r.poz. 1263) zrzeszającym członków sympatyków motoryzacji w kilkuset automobilklubach i klubach sportowych. Do najważniejszych celów Związku należy rozwój masowego i wyczynowego sportu motorowego: samochodowego, motocyklowego, żużlowego oraz kartingowego.

 

Zgodnie ze statutem, Związek zajmuje się propagowaniem wiedzy i kultury motoryzacyjnej, prowadzi działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, promuje turystykę motorową i caravaningową, a także zajmuje się pojazdami zabytkowymi. Organizuje kursy prawa jazdy, świadczy usługi rzeczoznawstwa oraz prowadzi stacje kontroli i obsługi pojazdów, pośredniczy w sprzedaży ubezpieczeń i winiet na korzystanie z zagranicznych autostrad.

 

PZM powstał 30 stycznia 1950 roku z połączenia Automobilklubu Polski (rok założenia 1909) i Polskiego Związku Motocyklowego (rok założenia 1924) i jest jedynym kontynuatorem tradycji obu tych organizacji.
 

W dziedzinie sportów motorowych realizuje zadania polskiego związku.

 

Od czerwca 2002 roku prowadzona jest certyfikacja rzeczoznawców samochodowych przez jednostkę, posiadającą akredytację nr AC091 Polskiego Centrum Akredytacji.
 

Polski Związek Motorowy pełni funkcję polskiej federacji narodowej w sportach motorowych. Jest członkiem Polskiego Komitetu Olimpijskiego, a także federacji międzynarodowych".
 

Jan Bodakowski